Welkom op onze nieuwspagina

Info2ction deelt graag feiten, inzichten en opinie over de zaken waar we mee bezig zijn. Joop Rutte schrijft hier op persoonlijke titel


CBD in hoger beroep tegen drogist op afstand

Is een drogist op afstand die je in de winkel kunt bereiken via een electronisch apparaat in strijd met de geneesmiddelenwet? De rechtbank vindt dit niet, zodat Albert Heijn in het gelijk wordt gesteld om UAD (uitsluitend drogist en apotheek) geneesmiddelen te kunnen verkopen in het schap. Dit is veruit het grootste deel geneesmiddelen, die vroeger "Over The Counter" mochten worden verkocht, zoals nu nog in veel Europese landen. Het juridische gevecht is zeker nog niet beslecht, maar dit geeft eens te meer aan dat de drogist snel dient te transformeren en de Pharmacon opleiding naar mijn mening meer op marketing en minder op molecuul kennis moet gaan zitten. Ook voor een drogist biedt dit kansen, want waarom alvast niet een voorsprong nemen en via zo'n tablet nog veel meer gezondheid- en persoonlijke verzorgingservice aanbieden dan voorlichting op afstand over UAD geneesmiddelen?. Zo'n tablet kan ook dienen om te laten zien dat je huismerk de laatste maanden het goedkoopst is, zelfzorg rustgevers het meest veilig zijn en net zo goed werken ("kijk maar") of een orthopeed of voedingsdeskundige op afstand samen met je klant facetimen. Denken in kansen en niet in bedreigingen blijkt beter.


Het succes van een product introductie.


download de gehele column van Joop Rutte in Careality van November 2019


Het is november en we zijn weer de balans aan het opmaken voor de jaarlijkse Care Awards. De lijst met innovaties is weer gereed en die kunt u invullen via de stemmodule  /care-awards.

De lijst komt tot stand via inzendingen van leveranciers en wordt aangevuld met producten, die op basis van scanningdata de meeste nieuwe omzet hebben laten zien. De selectie van de uiteindelijke genomineerden komt tot stand uit de optelling van de stemresultaten door de lezers van Careality, winkelmedewerkers, franchisehouders en medewerkers van de hoofdkantoren. Aan de hand van de criteria, die elders in het blad staan vermeld, bepaalt de Jury de winnaars.

Deskundigen vertellen graag wat een goede introductie is. Daarvoor hanteert men vaak een aantal kenmerken over de innovativiteit. Niets mis mee. In de Info2Action praktijk zijn wij steeds meer concepten gaan testen. Je brengt hierbij mogelijke doelgroepen in kaart en legt de propositie voor aan een landelijk representatieve groep, waarvan je uiteindelijk wilt weten hoeveel mensen je product absoluut gaan kopen en wie dat om bepaalde redenen nog overweegt of niet zullen doen. Ook sturen we na een dergelijk onderzoek in een tweede fase naar de bereidwilligen en overwegers de producten op om het gebruik te testen via een online dagboekje en chats. Aan de hand van deze methodiek weet je uiteindelijk wat je kunt verwachten onder de Nederlandse bevolking door je propositie op een wijze te laden die op basis van onderzoek het meeste succes zal opleveren. Het gaat hier om de juiste prijsstelling, -communicatie, - propositie en de fit met de verschillende retailers.

Indien je bijvoorbeeld een natuurlijk- of vegan product introduceert in de markt, dan moet je weten hoe belangrijker men "natuurlijk" vindt in het uiteindelijke gebruik. De consument kan dit belangrijk vinden, maar gaat men ook het weldadige gelaatsverzorgingsproduct of het visolie supplement dat men nu gebruikt hiervoor inleveren of minder gebruiken?

Laten we de poreuze circel doorbreken

Download de gehele column van Joop Rutte in Careality van September 2019

De ouderen onder ons kennen van Kooten en de Bie nog wel . Die hadden het ooit over een poreuze circel (bij een geheel ander onderwerp trouwens).

Nederlanders zitten gevangen in een poreuze circel zo blijkt uit recent onderzoek van Info2Action. Er zijn 14,2 miljoen volwassen nederlanders en die geven zichzelf het cijfer "7" op tal van persoonlijke issues (zie inzet: "hoe fysiek en mentaal gezond is de Nederlander?"). Hierachter gaan miljoenen mensen schuil die uiterst content zijn, maar een zelfde aantal dat zeer veel moeite heeft om normaal te kunnen functioneren.

Vanwege levenstijl, vergrijzing en de royale gezondheidszorg in Nederland worden we bij vroegtijdige chronische ziekten de medische sector ingezogen. Eenmaal gediagnosticeerd en ingesteld met pillen kom je hier door een gebrek aan prikkels niet meer uit, terwijl dit bij een goede levenstijl en persoonlijke begeleiding wel degelijk mogelijk is.




Note Info2Action: Het gaat hier om een business die ca 3 x groter is dan de vrije verkoop zelfzorg (AV). Maar is dit wel zo'n grote bedreiging? De supplementenmarkt is groter dan de chemische zelfzorgmarkt. De supermarkt slaagt er niet in binnen VMS een behoorlijke positie te verwerven en ziet het schap gezondheid (incl. superfood, dietvoeding) nog steeds als de zwakste broeder in de winkel. En uit internationale studies blijkt dat de supermarktomzet per M2 in Nederland tot de laagste van Europa behoort.De verwachting is dat er de komende jaren juist categorieen en merken gaan omvallen binnen de Nederlandse supermarkt. Ken uw business; we helpen graag!



Het in kaart brengen van de vraagcurve en de shopperjourney bieden hier essentiële inzichten die leiden naar succes zo is gebleken in onze praktijk. Het allerbelangrijkste van de succesvolle introductie ligt uiteindelijk in een juiste uitvoering na dergelijk onderzoek. En daar zie je nog wel eens rare dingen. Hoofdkantoren die er klakkeloos een internationaal concept doorheen drukken, veelbelovende waarde introducties die binnen no time 1 plus 1 worden verkocht, een fantastische introductie campagne die -waarschijnlijk vanuit P&L motief- te vroeg wordt afgebroken of uitstekende concepten met onvoldoende power om deze op landelijke schaal uit te rollen.


Inzet: zelfopblaasbare zitzak Fatboy blijkt enorme sensatie

Ga naar het demonstratie filmpje op /diensten waar we in het laatste filmpje vertellen waar een goede concepttest aan moet voldoen.









Handel en industrie onderkennen deze sociaal economische veranderingen, waardoor Info2Action steeds vaker een deepdive doet in deze aspecten die spelen in de samenleving. Segmenteren op bijvoorbeeld leeftijd en sociale klasse is allang niet meer genoeg om je klant te raken. De "0-de lijn" gaat langzamerhand opstaan. Info2Action helpt hierbij met onderzoek, advies, projecten en repeterende dasboards (zie onder).








Inzet: Info2Action Gezondheidsdashboard met links naar uw merk of formule


Essential insights and the best introductory guide of the Dutch drogmetics (health & personal care) market

There is more in the world than Food/drug sales!

Info2Action created THE BEST BRANCHE ANALYSES about the Netherlands.

Combining various most valuable retail & consumer data sources. Long term trends and predictions. In case you wish a complete view about your markets including online, healthshops, discount, specialists etc. And not only about sales, but also the motivations of your (potential) shoppers.

Trends, role private label, role promotios, role online, role shopper, role environment

now €1.950,- (year end rate!)

Send us a mail first

Best and most extensive annual report vitamins, minerals, supplements in the Netherlands

Real marketsize including online, natural healthshops, therapists. Who is the shopper, what about their health, lifestyle, considerations, purchase decisions, buying triggers, loyalty, loyalty drivers? Including report with extensive retailer profiles. Excluding the brands part.

This is the ultimate executive summary. We have more modules available such as the part with extensive brand diagnostics, retail profiles, deep dive in the categories.

This part executive summary part, we offer now at € 3.800,- !

Please inform about the full report and our additional services such as presentation, workshop or Qlik app.

Send us a mail first


De vitaminen en supplementen markt zit ongekend in de lift!


Sinds 2012 brengt Info2Action jaarlijks de vitaminen mineralen en supplementen markt in al haar facetten volledig in kaart. Er is een behoefte om te weten hoe groot de markt is omdat je via scanningdata hooguit de helft in kaart hebt. En ook nog een niet representatieve helft, want er is in deze markt meer dan een 1 plus 1 actie. Dit muli-cliënt project waar onze relaties zich voor meerdere jaren vastleggen kent steeds meer afnemers. Hierdoor proberen we zo veel mogelijk waarde te leveren tegen uiterst scherpe tarieven. Men ontvangt naast het uitgebreide standaard rapport maatwerk tijdens de presentatie. We hebben de onderzoeken vanaf 2015 tot en met heden geladen in een consistente database, waardoor er unieke verbanden en trends zichtbaar worden in de tijd. Ik heb sinds de jaren 80 lokaal en internationaal ervaring in deze markt. Niet eerder zagen we zoveel diepgang en volledigheid over een dynamische markt als VMS. Naast een schat aan socio-economische data hebben we meer dan 20 kritische prestatie indicatoren aangelegd voor 25 topmerken en 20 topretailers. Enkele belangrijke inzichten uit ons 2019 werk:


1. 2019 kent een record aantal gebruikers die meer zijn gaan besteden. De markt is veel groter dan men vermoedt;

2. De gebruiker is steeds meer tevreden over de werking van VMS producten;

3.Groei komt voornamelijk uit de vergijzing en een toename van het aantal medische diagnoses door een arts;

4.De Nederlander wordt bewuster als het gaat om zijn gezondheid en de duurzamheidsgedachte;

5. De markt staat op een keerpunt waarin ondernemingen de marketing anders moeten gaan inrichten. Er is sprake van achterstallig onderhoud van een aantal fraaie merken. Dit laten we zien aan de hand van meer dan 20 kritische performance indicatoren per merk en retailer.

6. We zien veel aandachts- of verbeterpunten voor merken en retailers aan de hand van het materiaal van 2015 tot en met 2019 en de aangelegde kritische prestatie indicatoren die gaan van top of mind tot en met merken waardering.

- Wat doet Kruidvat het goed! (maar houdt er rekening mee dat men slechts 30% van de business bedient). Er ligt ruimte voor iets groots als het gaat om distributie en verkrijgbaarheid in de Nederlandse markt.



(download het thema artikel verschenen in de careality van September 2019 met interessante insights vanuit dit jaarlijkse onderzoek)


Prijsdruk in de folder stijgt weer

In 2019 zien we het niveau van prijspromoties in de folder weer dieper worden. In 2018 registreerden we voor het eerst een daling. Verdere analyse geeft aan dat een gemiddelde fabrikant met haar merken nu rond de 30% zit. Een huismerk gaat minder diep en zit tussen de 10-15% korting in de drogisterij sector.


(inzet: Lucovitaal gemiddeld 45% korting)

Omzet drogmetica stagneert in 2019

De investering in de folder door leverancier ligt over de eerste 28 weken van dit jaar op het niveau van 2018. Ook het aantal uitingen is vrijwel gelijk.


Het toegenomen actiegeweld heeft geen invloed op de omzetten en afzetten zo blijkt aan de door ons gekoppelde scanningdata vanuit verschillende bronnen.

Prijspromoties hebben vooral een effect op bestaande shoppers die tijdelijk andere aantrekkelijker geprijsde producten koopt zo blijkt uit onze verschillende shopper consumenten studies. En als we dat allemaal maar doen dan gebeurt er niets in een jaar.

De drogmetica omzet ontwikkelt zich binnen de drogisterijsector amper. De trend voor het levensmiddelenkanaal is bijvoorbeeld rooskleuriger. Het is dus zaak meer te kijken naar nieuwe groeiconcepten en de horizon te verbreden naar meerdere marketingtechnieken. Denk aan omni channel technieken. Uit onze concepttesten blijkt dat de consument vaak in 40% van de gevallen een nieuw product in handen wil hebben en daarover van gedachten wil wisselen met een winkelier.

Via onze kennis en fraaie tools kunnen we fabrikant en retailer helpen een evenwicht te vinden en een juiste koers te bepalen.


Evalueer nu met eenvoudige swipes POS en AtL promoties direct in de vergaderkamer. Geen tijdrovend gedoe meer met spreadsheets, plakwerk en fouten.


  


Het meest volledige vitaminen, mineralen supplementen onderzoek van Nederland sinds 2012. Data met jaarlijks wisselende panels is ondergebracht in een krachtige database vanaf 2015 en wordt inzichtelijk en toepasbaar via een fraai rapport, een presentatie/workshop op maat en een Qlik App. Wat doen de kanalen onder de radar? Wat zijn succesvolle shopperjourney's? Wat is de rol van adviseurs-, lifestyle- en gezondheidsprofielen? Uitvoerige retailprofielen en alle elementen rondom 25 merken waarop men succesvoller juiste marketing beslissingen kan nemen. En vertrouw je de consument niet helemaal, dan kun je in de app direct de laatste 2, 3 of 4 jaar bekijken. Zo ontkom je niet aan de juiste inzichten en de wegen naar succes!

De 25 grootste sub segmenten, 25 grootste merken en 20 grootste retailers worden volledig ontrafeld.

.........................


Contact formulier over de toepassing van de Info2Action diensten voor uw organisatie