Welkom op onze nieuwspagina

Info2ction deelt graag feiten, inzichten en opinie over de zaken waar we mee bezig zijn. Zo blijft u op de hoogte. heeft u interesse in onze reguliere nieuwsbrief, schrijf u dan in. Joop Rutte schrijft hier op persoonlijke titel


Laten we de poreuze circel doorbreken

Download de gehele column van Joop Rutte in Careality van September 2019

De ouderen onder ons kennen van Kooten en de Bie nog wel . Die hadden het ooit over een poreuze circel (bij een geheel ander onderwerp trouwens).

Nederlanders zitten gevangen in een poreuze circel zo blijkt uit recent onderzoek van Info2Action. Er zijn 14,2 miljoen volwassen nederlanders en die geven zichzelf het cijfer "7" op tal van persoonlijke issues (zie inzet: "hoe fysiek en mentaal gezond is de Nederlander?"). Hierachter gaan miljoenen mensen schuil die uiterst content zijn, maar een zelfde aantal dat zeer veel moeite heeft om normaal te kunnen functioneren.

Vanwege levenstijl, vergrijzing en de royale gezondheidszorg in Nederland worden we bij vroegtijdige chronische ziekten de medische sector ingezogen. Eenmaal gediagnosticeerd en ingesteld met pillen kom je hier door een gebrek aan prikkels niet meer uit, terwijl dit bij een goede levenstijl en persoonlijke begeleiding wel degelijk mogelijk is.


Handel en industrie onderkennen deze sociaal economische veranderingen, waardoor Info2Action steeds vaker een deepdive doet in deze aspecten die spelen in de samenleving. Segmenteren op bijvoorbeeld leeftijd en sociale klasse is allang niet meer genoeg om je klant te raken. De "0-de lijn" gaat langzamerhand opstaan. Info2Action helpt hierbij met onderzoek, advies, projecten en repeterende dasboards (zie onder).

Onderstaand ziet u een screenshot van een Info2Action dashboardscherm, waardoor je met één handeling kunt zien hoe e.e.a. geldt voor uw propositie of winkelformule. Zo kun je als manager en marketeer verder struinen in verwante dashboards om uw propositie optimaal en hedendaags af te stemmen op de omgeving.










De vitaminen en supplementen markt zit ongekend in de lift!


Sinds 2012 brengt Info2Action jaarlijks de vitaminen mineralen en supplementen markt in al haar facetten volledig in kaart. Er is een behoefte om te weten hoe groot de markt is omdat je via scanningdata hooguit de helft in kaart hebt. En ook nog een niet representatieve helft, want er is in deze markt meer dan een 1 plus 1 actie. Dit muli-cliënt project waar onze relaties zich voor meerdere jaren vastleggen kent steeds meer afnemers. Hierdoor proberen we zo veel mogelijk waarde te leveren tegen uiterst scherpe tarieven. Men ontvangt naast het uitgebreide standaard rapport maatwerk tijdens de presentatie. We hebben de onderzoeken vanaf 2015 tot en met heden geladen in een consistente database, waardoor er unieke verbanden en trends zichtbaar worden in de tijd. Ik heb sinds de jaren 80 lokaal en internationaal ervaring in deze markt. Niet eerder zagen we zoveel diepgang en volledigheid over een dynamische markt als VMS. Naast een schat aan socio-economische data hebben we meer dan 20 kritische prestatie indicatoren aangelegd voor 25 topmerken en 20 topretailers. Enkele belangrijke inzichten uit ons 2019 werk:


1. 2019 kent een record aantal gebruikers die meer zijn gaan besteden. De markt is veel groter dan men vermoedt;

2. De gebruiker is steeds meer tevreden over de werking van VMS producten;

3.Groei komt voornamelijk uit de vergijzing en een toename van het aantal medische diagnoses door een arts;

4.De Nederlander wordt bewuster als het gaat om zijn gezondheid en de duurzamheidsgedachte;

5. De markt staat op een keerpunt waarin ondernemingen de marketing anders moeten gaan inrichten. Er is sprake van achterstallig onderhoud van een aantal fraaie merken. Dit laten we zien aan de hand van meer dan 20 kritische performance indicatoren per merk en retailer.

6. We zien veel aandachts- of verbeterpunten voor merken en retailers aan de hand van het materiaal van 2015 tot en met 2019 en de aangelegde kritische prestatie indicatoren die gaan van top of mind tot en met merken waardering.

- Wat doet Kruidvat het goed! (maar houdt er rekening mee dat men slechts 30% van de business bedient). Er ligt ruimte voor iets groots als het gaat om distributie en verkrijgbaarheid in de Nederlandse markt.



(in de careality van September 2019 verschijnt er een thema artikel over dit jaarlijkse onderzoek)








Prijsdruk in de folder stijgt weer

In 2019 zien we het niveau van prijspromoties in de folder weer dieper worden. In 2018 registreerden we voor het eerst een daling. Verdere analyse geeft aan dat een gemiddelde fabrikant met haar merken nu rond de 30% zit. Een huismerk gaat minder diep en zit tussen de 10-15% korting in de drogisterij sector.


(inzet: Lucovitaal gemiddeld 45% korting)

Omzet drogmetica stagneert in 2019

De investering in de folder door leverancier ligt over de eerste 28 weken van dit jaar op het niveau van 2018. Ook het aantal uitingen is vrijwel gelijk.


Het toegenomen actiegeweld heeft geen invloed op de omzetten en afzetten zo blijkt aan de door ons gekoppelde scanningdata vanuit verschillende bronnen.

Prijspromoties hebben vooral een effect op bestaande shoppers die tijdelijk andere aantrekkelijker geprijsde producten koopt zo blijkt uit onze verschillende shopper consumenten studies. En als we dat allemaal maar doen dan gebeurt er niets in een jaar.

De drogmetica omzet ontwikkelt zich binnen de drogisterijsector amper. De trend voor het levensmiddelenkanaal is bijvoorbeeld rooskleuriger. Het is dus zaak meer te kijken naar nieuwe groeiconcepten en de horizon te verbreden naar meerdere marketingtechnieken. Denk aan omni channel technieken. Uit onze concepttesten blijkt dat de consument vaak in 40% van de gevallen een nieuw product in handen wil hebben en daarover van gedachten wil wisselen met een winkelier.

Via onze kennis en fraaie tools kunnen we fabrikant en retailer helpen een evenwicht te vinden en een juiste koers te bepalen.



  



Een schat aan achtergrond informatie over uw shopper. Met kwantitatieve informatie over de grootste 25 sub segmenten, 25 grootste merken en 20 grootste retailers. Met veel diagnostica over uw merk of formule:

.........................



Contact formulier over de toepassing van de Info2Action diensten voor uw organisatie