En dus kwam Tom Weerdenburg van DA ondernemers TV kanaal op bezoek voor een nadere uitleg. https://www.youtube.com/watch?v=ztCBRc7DRRQ
Voortschrijdend inzicht over vastgeroeste businessmodellen en maatschappelijke ontwikkelingen heeft eigenaar Joop Rutte doen besluiten zich actief in te zetten als de WD-40 voor uw bedrijfsprocessen en ondernemingsdoelen. We zien het als een noodzaak dat we in onze branche komen tot volledig transparante producten, die eerlijk tot stand zijn gekomen. Een inrichting van de marketing gericht op een gezonde bijdrage voor bedrijf, medewerkers en de omgeving. We zien een discrepantie over wat de consument shopper wenst op dit het gebied en hoe producten vaak gemaskeerd en/of manipulatief worden aangeboden met vaak alleen een beoogd korte termijn resultaat . Dit kan anders en dit moet anders de komende jaren. Een kleine 70% van de shoppers denkt hier hetzelfde over en het potentieel is nog groter indien vele marketingcommunicatieconcepten worden aangepast. Dit maakt de maatschappij niet alleen mooier, maar levert ook een gezondere consument op. Info2Action doet sinds 2012 onderzoek op het gebied van duurzaamheid, een gezonde levensstijl, een natuurlijke leefwijze e.d. We zien prachtige voorbeelden van onze cliënten uit onze praktijk! Als ultieme expert en adviseur op het gebied van retailomzet en winstoptimalsatie willen we deze missie van Info2Action te benadrukken.
Hoe bereik je de bewuste shopper? https://us11.campaign-archive.com/?u=58f0e515b9567fb55e7ca043e&id=0e72de8000
Sinds 2012 schenkt Info2Action via haar landelijk representatieve consumentenpanel aan goede doelen. De afgelopen jaren zagen we dat de respondent (Shopper, Nederlander) vooral meer geld wilde naar meer gezondheidsonderzoek op het gebied van kanker en spier/zenuwziekten. Dit jaar staan de voedselbanken plots op nummer 1. Ruim 30% van ons panel geeft in verschillend onderzoek aan grote problemen te hebben om rond te komen. Om de huur-, energie- of levensbehoeftenlasten te kunnen betalen. Het siert ons panel (de Nederlander) dat op plaats 2 en 3 goede doelen staan voor mensen die leven in oorlog of andere rampzalige situaties. Er is enorm veel veranderd in 2023.
https://www.gezondgedrag.com/Goede-doelen-barometer
Info2Action doet al sinds haar bestaan in 2011 onderzoek naar de waardering van merken en retailers aan de hand van een beproefde methode om klantbeleving in kaart te brengen. We brengen dit in kaart als strategisch of innovatief perspectief voor het management van retailers dan wel leveranciers. In een verder verleden heb ik de CEO van het toenmalige Smithkline Beecham in één zin horen zeggen waarom hij dit onderzoek bij mijn toenmalige bedrijf voor ieder land afnam: “Ik wil via dit project de sterkten van ons bedrijf bestendigenen weten wat onze zwakke punten zijn en deze eventueelverbeteren”.
Vanuit onze verschillende onderzoeken weten we inmiddels waar de drogist op kan scoren. We hebben de volgende elementen meegenomen:
Bovenstaande wordt in kaart gebracht op basis van de ‘Net promoter score’ methodiek. Consumenten kunnen een score geven van 1 tot en met 10. Inmiddels hebben we hierover vanaf 2015 een database met ca. 50 retailers die drogisterij of gezondheidsproducten verkopen. Het blijkt in de hevig competitieve drogisterijmarkt dat er vrij moeilijk uiterst loyale klanten te vinden zijn. Je kunt bijvoorbeeld kijken of je meer ‘fans’ hebt dan ‘criticasters’ als retailer. Een echte fan geeft je een 9 of een 10. Jarenlang scoorden gespecialiseerde aanbieders (gezondheids- en cosmetica webstores, natuurvoedingszaken etc.) beter dan de drogist. Sinds de lockdown zien we een kentering. Deze trekt in 2023 vooral door bij DA (gewijzigd beleid en meer kernwinkels) en Kruidvat (campagne met meer aandacht voor natuur en milieuj). Bent u retailer en wilt u meer gefundeerde informatie uit onze robuuste dataset sinds 2015? Mail jhrutte@info2action.nl
- special in Careality November 2023 - teaser grafiek https://www.careality.nl/careality-4-2023-november-december/
Steeds meer personen komen in de medische molen terecht. De zorg blijkt het belangrijkste topic in de verkiezingsstrijd. Patiënten maken zich zorgen over de toekomstige kwaliteit en
betaalbaarheid. Over het algemeen zijn we in Nederland nog steeds redelijk tevreden over de kwaliteit van zorg. Het vertrouwen in de arts is hoog! De kosten dreigen echter onbetaalbaar te worden. Het tijd voor een drastische "mind-shift". Wat zou het mooi zijn als iedereen bewuster ging leven. Letten op de juiste voeding, genotsmiddelen bij uitzondering gebruiken en als standaard dagelijks voldoende bewegen. De zorgsector zou in die ideale wereld werken met voeding- en gezondheidsconsulten in plaats van symptomen blijven bestrijden via medicatie. En in supermarkten kun je vooral eerlijke gezonde voeding kopen en kiezen voor meer bederfelijke voeding, die wel vrij is van pesticiden. Mensen worden gewoon ouderwets oud zonder ziek te zijn door welvaartsaandoeningen of een slechte levensstijl. Die kentering zou je dan ook terugzien in de publieke beeldvorming, het marketingvak (gebaseerd op groei en overconsumptie) en het dagelijkse aanbod.
- uit bijdrage column Careality November 2023 Joop Rutte https://www.careality.nl/careality-4-2023-november-december/
Als je niet beter weet, zou je denken dat de Nederlander steeds meer persoonlijke verzorging en gezondheidsproducten koopt. Maar we hebben, zoals bekend is, te maken met een behoorlijke prijsinflatie in het retailkanaal. Allereerst aangewakkerd door de abrupte stijging van de energieprijzen en het (soms buitensporig!) relatief doorberekenen naar de consument.
Langzamerhand vertaalt dit zich ook naar een structurelere stijging van de grondstofprijzen en in verschillende sectoren is sprake van schaarste. De verwachting is dat we hier voorlopig nog niet vanaf zijn. Volumedaling gezondheid in supermarkt Tijdens de coronacrisis zagen we de supermarkten voor het eerst sinds hele lange tijd weer aandeel winnen op de drogist. Inmiddels zijn de verhoudingen weer hersteld ten gunste van de drogist, maar blijft de supermarkt in eenheden verder dalen als het gaat om body care (-10%) en oral care (-3%). Supermarkt doet 11% stijging en de drogist zit nu op 8%.
note: prijsinflatie kunnen werkelijke innovaties in de weg gaan staan!
-uit bijdrage column Careality November aan de hand van Circana scanningdata https://www.careality.nl/careality-4-2023-november-december/
Maar een ongezonde levensstijl gaat vaak gepaard met kanker, hart & vaatziekten en (nu ook bewezen) met depressies
Onlangs rapporteerde Erasmus MC een wetenschappelijke relatie tussen darmbacteriën en depressieve gevoelens. De bacterie-samenstelling in de darmen hangt samen met depressieve gevoelens. Dat blijkt uit onderzoek onder duizenden Rotterdammers en Amsterdammers, gepubliceerd in Nature Communications. Vanuit de neurowetenschap was het al langer bekend dat de darmwand essentieel is voor de productie van neurotransmitters (oa serotine) hetgeen verstoord kan worden door slechte voeding, overgewicht en weinig beweging. Hierdoor kan men neerslachtigheid en depressies ontwikkelen. Een nadere analyse op onze database (n=12.000) met repressentatieve consumentengegevens van 2015 tot en met 2022 over gezondheid en levensstijl bevestigt dit inzicht.
Wij vragen de Nederlander ieder jaar zichzelf een cijfer te geven over de eigen gezonde levensstijl (voeding, bewegen). Hieruit berekenen we de NPS score. Indien we deze correleren met eventuele ernstige spanningsklachten of burn-out verschijnselen waarvoor men de laatste 12 maanden geregeld bij de huisarts is geweest dan blijkt er een positief en significant verband. Onder de personen met gediagnostiseerde ernstige spanningsklachten of burn-out verschijnselen (die 4.5% van de Nederlandse populatie vormen) zien we dat 43% hiervan aangeven geen gezonde levensstijl te hebben. Andersom zorgt een gezonde levensstijl ervoor dat je veel vaker (44%) de gang naar de arts niet hoeft te maken voor deze mentale problemen. Het gaat om een daling van gunstige darmbacterieen die de mens beschermt tegen kanker, vaataaandoeningen , overgewicht, ontstekingsreacties en depressiviteit. Er ontstaat een gebrek aan Vitamine B12, Vitamine D en een Omega 3 - vetzuur tekort.
Lees verder op www.gezondgedrag.com
Deze zomer heb ik de website gezondgedrag.com gelanceerd. De eerste domeinnaam die ik (Joop Rutte; eigenaar Info2Action) me toe-eigende voordat ik wat later Info2Action startte. Ik vind dit een mooie naam, omdat gezond gedrag refereert aan gezondheid, welzijn en ook de redelijkheid in denken. Deze site zal geregeld referen aan eigen en externe artikelen die vanzelfsprekend altijd een gegronde fundering dienen te hebben. Een gezonder gedrag start bij bewustwording en beeldvorming. Dit kun je niet alleen aan de politiek over laten. Retailers kunnen meer aandacht besteden aan een gezonder aanbod en opvoeding hoe bijvoorbeeld voordelig en gezond te koken. Adverteerders kunnen minder de nadruk leggen op overconsumptie en slecht gedrag. Het wordt tijd, want de gezondheidskosten zijn verdubbeld sinds het begin van deze eeuw en men kan nog maar amper een arts zelf te spreken krijgen. Meer dan de helft van de ziekenhuisbezoekers met ernstige chronische klachten had hier (nog) niet hoeven te liggen als je lifestyle koppelt aan gezondheid.
Het supermarktkanaal kent maar liefst een prijsinflatie van 7.4%. Dit hebben we nog nooit aangetroffen sinds de jaren 80 toen we voor het eerst supermarktdata door onze handen kregen. Noodzakelijke boodschappen kennen een lagere prijsstijging dan de duurdere en meer luxe producten. Hierbij verzoacht de sector het leed voor de consument enigszins. Hard discounters, prijsacties en huismerken worden weer belangrijker. Als we onze shopperonderzoeken over de scanningdata leggen dan zien we dat goedkope aankoopprijs nog nooit zo belangrijk is geweest. Ook wint de folder het in 2022 weer nipt van internet als aankoopprikkel. We verwachten dus een andere landschap. Laat u door Info2Action bijpraten via de afname van ons jaarlijkse gezondheid/ supplemeneten rapport of de jaarupdate van het drogisterijkanaal. info@info2action.nl
artikel in Careality oktober 2022 over dit onderwerp CRIRIA21022.pdf
Personen met een lagere opleiding en minder inkomen zijn ongezonder zo blijkt uit 6 jaar data van Info2Action onder meer dan 10.000 volwassen Nederlanders. Men komt vaker bij een (huis) arts voor serieuze en/of chronische aandoeningen.
Meer feiten en achterrond? Zie PDF 2021- 3
De branche stoort zich hier al lang aan. Inteprellaties in de kamer over het gebruik van supplementen, omdat excessen op vele vlakken niet zijn uit te sluiten. Info2Action heeft gekeken naar gebruikers van supplementen en de bevlogenheid die men heeft over de eigen gezondheid en in de shopperjourney naar supplementen. Het blijkt dat je supplementengebruikers steeds minder hoeft te begeleiden. Internet en gezondheidsbesef zijn voldoende om veilig gebruik te garanderen.
Meer feiten en achterrond? Zie PDF 2021-2
Info2Action brengt al 10 jaar het verband tussen promoties en incremental sales per categorie in beeld via fraaie dashboards. In 2020 zien we het effect van promoties, die nog steeds in hevigheid toenemen, minder worden als je puur kijkt naar de scanningdata en onze promotie data.
Mijn ode aan oprechte integrale marketing waar de competentie vanaf spat. Helaas is dat niet altijd het geval. Binnen mijn NIMA vakgroep, het college van geregistreerde marketeers (RM/EMP), zie je een tweedeling die helaas ook kenmerkend is voor de lesstof die onze kinderen voorgeschoteld krijgen op HBO’s of universiteiten. Gerespecteerde professionals die ervan overtuigd zijn dat communicatie de allerbelangrijkste ‘P’ is van marketing of te snel afdalen naar het communicatie instrument en dan strategie of je bestaansrecht verloochent. Ik ben een overtuigd evidence based marketeer die per toeval in het onderzoek is beland en al lang geleden zelf heeft uitgevonden dat ondernemingssucces maakbaar is zolang je op de juiste knoppen drukt en de vinger aan de juiste pols houdt. In 2020 zien we bijvoorbeeld een revival van winkelpersoonlijkheid:sfeer, vriendelijkheid, betrouwbaarheid, veiligheid en advies” en daar liggen mogelijkheden voor winkeliers en leveranciers. Zie de column in Careality 5-2020_column Joop.pdf
De drogisterijfolder werkte in 2020 niet altijd even goed voor de drogist. Gedurende de beperkende lockdown maatregels zagen we de supermarkten vooral op het lichaamsverzorging gemeengoed (producten die je kunt verkrijgen in de Drogsit En de supermarkt) behoorlijk aandeel winnen. Via een eindspurt rond December maakte de drogist via Black Friday en de Sint folder weer naar het oude niveau klimmen. Hiermee kon men het verlies in 2020 niet goedmaken. Info2Action verzamelt, codeert en visualiseert de folder via eventueel prachtige dashboards tezamen met uw salesdata of andere promotie inspanningen. gezien de importantie van de folder als promotie instrument heeft u de investering in één van onze diensten op dit vlak vrijwel direct terugverdiend en besparen we u een hoop uitzoekwerk. Ga naar onze februari nieuwsbrief
De vitaminen mineralen en supplementen markt kende een spectaculaire ontwikkeling binnen alle verkoopkanalen in 2020. Via ons jaarlijkse gezondheidsonderzoek in relatie tot vitaminen, mineralen en supplementen zagen we alle seinen op groen staan. Zoals de tevredenheidscore van de consument over de werking. Maar ook als het gaat om de waardering over het advies, de prijsaanbiedingen en het zoeken naar het juiste product. Na enkele positieve berichten over de bewezen werking van Vitamine D bij het minder besmettelijk maken van het Covid-19 virus (zie bijvoorbeeld de publicatie van de Universiteit van Bristol) zien we ook negatieve publiciteit opdoemen . Hoge bomen vangen veel wind. De markt dient hier beter tegen beschut te zijn. Door meer primaire medische kennis te tonen over bijvoorbeeld de werking van het immuunsysteem. Maar ook door hier pro-actief op te reageren en te ageren. Dat kan echt beter zoals we zagen tijdens de uitzending van de Keuringsdienst van Waarde! Zie onze nieuwsbrief van Februari.
In de November editie van Careality geeft Joop Rutte een uitgebreide analyse over de verschuivingen in de zelfzorgmarkt en meer specifiek als het gaat om het gebruik van supplementen. Jaarlijks doet Info2Action een uitgebreid landelijk representatief en gestratificeerd consumentenonderzoek naar meer dan 400 aspecten die van invloed zijn op de marktontwikkeling. We zagen o.a. een opmerkelijke verschuiving in gedrag ("ik moet fit blijven") met ook nieuwe consumenten, die als het goed is het marketing instrumentarium bij leveranciers en retailers op zijn kop hebben gezet. Dit gaat voorlopig doorwerken, wat belangrijk is voor uw plannen en ambities in de toekomst.
Er is sociaal en maatschappelijk in korte tijd veel veranderd. Een 4.7 miljoen grote Covid-19 risico groep, verscheurde gezinnen, overvolle ziekenhuizen, financieel gedupeerd, de nabestaanden, de angst, de nasleep, het chagrijn, de moeheid in de samenleving en ga zo maar door. Binnen de drogmeticabranche gelden nu andere wetten met nieuwe mechanismen, nieuwe en grillige shoppers waar we nog uitgebreider over gaan informeren. Anticipeer en blijf niet stil zitten en pas je aan op deze zandstorm. In dit artikel van het careality november nummer wordt aangedrongen om je als leverancier of retailer pro-actief op te stellen. Lees het complete artikel als PDF.
kun je tevredenheid verder verhogen bij je vaste klanten? Ja dat kan! Info2Action meet sinds 2015 op een consistente wijze klantentevredenheid bij ca. 50 retailers op het gebied van drogmetica (health en persoonlijke verzorging). Via de Net Promoter Score brengen we onderdelen als assortiment, advies, locatie, sfeer/vriendelijkheid, prijstelling in kaart per retailer. We leggen verbanden met algemene tevredenheid. Een multi variate analyse leert welke genoemde marketing attributen het meest correleren of niet met algemene tevredenheid. Zo weet je waar je aan moet werken als retailer. Hoe is dit veranderd? Handvatten om te werken aan een 9+ organisatie in tijden die voor het eerst sinds lange tijd weer vragen om een kritische blik op het beleid. In bijgaand artikel laten we de positie van de drogist zien op het totaal. Prijsstelling en locatie vormen de belangrijkste ingredienten voor de waardering. Hat assortiment heeft er echter voor gezorgd dat de algemene waardering de laatde 2 jaar is gestegen. Het gaat in de publikatie alleen om gezondheid! E.e.a. hebben we ook in kaart voor vele merken sinds 2015 en kunnen we ook voor uw categorieen opstarten. ga naar
Sinds 2012 heeft Info2Action ervoor gekozen om de gezondheid van de consument/shopper uitgebreid in kaart te brengen bij ieder consumentenonderzoek. We zijn er namelijk van overtuigd dat het gebruik van zelfzorgproducten beter gestuurd kan worden indien je o.a. weet hoe het is gesteld met het artsenbezoek en welke klachten men heeft. Hiervoor gebruiken we een brede definitie van de voornaamste mortality rates, die de WHO hanteert. Indien je serieuze klachten hebt waarvoor je geregeld bij de arts moet komen op het gebied van hart&bloedvaten, cholesterol, diabetes of overgewicht dan behoor je volgens de deskundigen tot de risicogroep, die extra voorzichtig moet zijn. De klachten zijn ernstiger en je hebt een grotere kans om in het ziekenhuis te belanden dan wel te overlijden.
4.7 Miljoen Nederlanders, die isoleer je niet zomaar. Ook niet verstandig, want men behoort tot de meest kapitaalkrachtige shoppers. Er is al veel gedaan in de handel en de 1.5 meter wordt over het algemeen goed gerespecteerd en toegepast. Actueel onderzoek toont aan dat je Covid-19 voornamelijk binnen op loopt. Bij grote groepen mensen bij een bepaalde luchtvochtigheid die in de winter vaker voorkomt. Dit kan betekenen dat de huidige veiligheidsmaatregels, zoals de 1.5 meter binnen, niet voldoende zijn. Hierdoor wordt de bewegingsvrijheid van 4.7 miljoen Nederlanders extra belemmerd. Wat er wel moet gebeuren is natuurlijk niet aan mij. Als u het mij vraagt dan denk ik aan ruimere winkels met minder schap. Met lagere schappen zodat je overzicht houdt. Het bijhouden van een electronische klantenadreslijst, waardoor je bestellingen wekelijks kunt klaarzetten. Een hoofdkantoor dat de online activeiten activeert en de lokale bestellingen deels afrekent met de ondernemer in de desbetreffende postcode. Marketing, die er op gericht is te denken in bepaalde shopperjourney's. IKEA had alleen open gemogen voor de koopbeslissingtrip via omni-channel marketing.
4.7 miljoen Nederlanders. Wie zijn dit? Hoe ga je ze bereiken? Hoe krijg je zo uit hun hol? Hoe zit dit met uw business? Graag vertellen we u er alles over of nemen we dit mee in verdere gerichte consumentenonderzoeken!
Voor en na deze crisis blijft het evident om stil te staan bij successen. Retailers hebben snel en effectief geanticipeerd op de 1.5 meter metafoor. Er zal nog veel meer veranderen op macro en micro niveau. Het shopper gedrag gaat veranderen en de beproefde marketing conceptie gaat op de schop. Wellicht bent u er al druk mee bezig. Wat niet verandert is dat we dat samen moeten gaan doen. Goede voorbeelden zullen blijven. Samen blijven we ook stil staan bij successen en hopelijk gaan we snel weer ouderwets feest vieren. Dat doen we met de Care awards nu even anders.
Bijgaand de downloadlinks naar 2 artikelen die Joop Rutte heeft geschreven voor de twee vaktijdschriften die onze branche rijk is. Zelden is er in de maatcshappij nadien zoveel gebeurd, waardoor je het gevoel krijgt je artikel te willen herschrijven.
Het Careality artikel is een opiniestuk over de zelfzorghulp op afstand bij o.a. Albert Heijn. In de huidige tijd zeer actueel en niet meer weg te denken in het maatschappelijk contact. Op dit moment is een ieder gebaat bij een brede distributie van gezondheidsproducten en trekt de gehele branche gezamenlijk op in tijden van Corona. Men heeft de afgelopen maand een enorme draai gemaakt. Chapeau! Zaak is wel dat er duidelijkheid komt over de kannalisatie van zelfzorggeneesmiddelen.
In de afgelopen 25 jaar wilde uw klant en shopper vaak vanuit sociale druk fitter, jonger en ouder zijn. Tijdens en na Corona zal deze drijfveer de intrinsieke motivatie activeren en meer ingegeven zijn vanuit een overlevingsdrang. Want het blijken vaak ouderen en zieken , die een enorm gevecht moeten voeren met het virus.
Ik ben trots deel uit te mogen maken van de jury van de Care Awards. Er is veel voorwerk gedaan en het stemproces was vorig jaar al afgerond. Na enkele keren uitstellen van ons feestelijke event hebben we besloten het dit jaar anders aan te pakken. We willen de kans om de toppers van de drogisterijbranche in het zonnetje te zetten, niet voorbij laten gaan.
Op onze pagina /care-awards kunt u voorlopig zien wie de genomineerden en winnaars zijn van dit jaar en welke overwegingen voor de jury een rol hebben gespeeld.
Sinds 2012 brengt Info2Action dit soort aspecten waar je een propositie op kunt bouwen via haar consumentenonderzoek doorlopend in kaart als een extra socio demografisch feit en dit zullen we blijven doen. Allereerst via de aanstaande update in ons jaarlijkse grootschalige vitaminen, mineralen en supplementenonderzoek.
CBD in hoger beroep tegen drogist op afstand
Is een drogist op afstand die je in de winkel kunt bereiken via een electronisch apparaat in strijd met de geneesmiddelenwet? De rechtbank vindt dit niet, zodat Albert Heijn in het gelijk wordt gesteld om UAD (uitsluitend drogist en apotheek) geneesmiddelen te kunnen verkopen in het schap. Dit is veruit het grootste deel geneesmiddelen, die vroeger "Over The Counter" mochten worden verkocht, zoals nu nog in veel Europese landen. Het juridische gevecht is zeker nog niet beslecht, maar dit geeft eens te meer aan dat de drogist snel dient te transformeren en de Pharmacon opleiding naar mijn mening meer op marketing en minder op molecuul kennis moet gaan zitten. Ook voor een drogist biedt dit kansen, want waarom alvast niet een voorsprong nemen en via zo'n tablet nog veel meer gezondheid- en persoonlijke verzorgingservice aanbieden dan voorlichting op afstand over UAD geneesmiddelen?. Zo'n tablet kan ook dienen om te laten zien dat je huismerk de laatste maanden het goedkoopst is, zelfzorg rustgevers het meest veilig zijn en net zo goed werken ("kijk maar") of een orthopeed of voedingsdeskundige op afstand samen met je klant facetimen. Denken in kansen en niet in bedreigingen blijkt beter.
Het succes van een product introductie.
download de gehele column van Joop Rutte in Careality van November 2019
Het is november en we zijn weer de balans aan het opmaken voor de jaarlijkse Care Awards. De lijst met innovaties is weer gereed en die kunt u invullen via de stemmodule /care-awards.
De lijst komt tot stand via inzendingen van leveranciers en wordt aangevuld met producten, die op basis van scanningdata de meeste nieuwe omzet hebben laten zien. De selectie van de uiteindelijke genomineerden komt tot stand uit de optelling van de stemresultaten door de lezers van Careality, winkelmedewerkers, franchisehouders en medewerkers van de hoofdkantoren. Aan de hand van de criteria, die elders in het blad staan vermeld, bepaalt de Jury de winnaars.
Deskundigen vertellen graag wat een goede introductie is. Daarvoor hanteert men vaak een aantal kenmerken over de innovativiteit. Niets mis mee. In de Info2Action praktijk zijn wij steeds meer concepten gaan testen. Je brengt hierbij mogelijke doelgroepen in kaart en legt de propositie voor aan een landelijk representatieve groep, waarvan je uiteindelijk wilt weten hoeveel mensen je product absoluut gaan kopen en wie dat om bepaalde redenen nog overweegt of niet zullen doen. Ook sturen we na een dergelijk onderzoek in een tweede fase naar de bereidwilligen en overwegers de producten op om het gebruik te testen via een online dagboekje en chats. Aan de hand van deze methodiek weet je uiteindelijk wat je kunt verwachten onder de Nederlandse bevolking door je propositie op een wijze te laden die op basis van onderzoek het meeste succes zal opleveren. Het gaat hier om de juiste prijsstelling, -communicatie, - propositie en de fit met de verschillende retailers.
Indien je bijvoorbeeld een natuurlijk- of vegan product introduceert in de markt, dan moet je weten hoe belangrijker men "natuurlijk" vindt in het uiteindelijke gebruik. De consument kan dit belangrijk vinden, maar gaat men ook het weldadige gelaatsverzorgingsproduct of het visolie supplement dat men nu gebruikt hiervoor inleveren of minder gebruiken?
De ouderen onder ons kennen van Kooten en de Bie nog wel . Die hadden het ooit over een poreuze circel (bij een geheel ander onderwerp trouwens).
Nederlanders zitten gevangen in een poreuze circel zo blijkt uit recent onderzoek van Info2Action. Er zijn 14,2 miljoen volwassen nederlanders en die geven zichzelf het cijfer "7" op tal van persoonlijke issues (zie inzet: "hoe fysiek en mentaal gezond is de Nederlander?"). Hierachter gaan miljoenen mensen schuil die uiterst content zijn, maar een zelfde aantal dat zeer veel moeite heeft om normaal te kunnen functioneren.
Vanwege levenstijl, vergrijzing en de royale gezondheidszorg in Nederland worden we bij vroegtijdige chronische ziekten de medische sector ingezogen. Eenmaal gediagnosticeerd en ingesteld met pillen kom je hier door een gebrek aan prikkels niet meer uit, terwijl dit bij een goede levenstijl en persoonlijke begeleiding wel degelijk mogelijk is.
Note Info2Action: Het gaat hier om een business die ca 3 x groter is dan de vrije verkoop zelfzorg (AV). Maar is dit wel zo'n grote bedreiging? De supplementenmarkt is groter dan de chemische zelfzorgmarkt. De supermarkt slaagt er niet in binnen VMS een behoorlijke positie te verwerven en ziet het schap gezondheid (incl. superfood, dietvoeding) nog steeds als de zwakste broeder in de winkel. En uit internationale studies blijkt dat de supermarktomzet per M2 in Nederland tot de laagste van Europa behoort.De verwachting is dat er de komende jaren juist categorieen en merken gaan omvallen binnen de Nederlandse supermarkt. Ken uw business; we helpen graag!
Het in kaart brengen van de vraagcurve en de shopperjourney bieden hier essentiële inzichten die leiden naar succes zo is gebleken in onze praktijk. Het allerbelangrijkste van de succesvolle introductie ligt uiteindelijk in een juiste uitvoering na dergelijk onderzoek. En daar zie je nog wel eens rare dingen. Hoofdkantoren die er klakkeloos een internationaal concept doorheen drukken, veelbelovende waarde introducties die binnen no time 1 plus 1 worden verkocht, een fantastische introductie campagne die -waarschijnlijk vanuit P&L motief- te vroeg wordt afgebroken of uitstekende concepten met onvoldoende power om deze op landelijke schaal uit te rollen.
Inzet: zelfopblaasbare zitzak Fatboy blijkt enorme sensatie
Ga naar het demonstratie filmpje op /diensten waar we in het laatste filmpje vertellen waar een goede concepttest aan moet voldoen.
Handel en industrie onderkennen deze sociaal economische veranderingen, waardoor Info2Action steeds vaker een deepdive doet in deze aspecten die spelen in de samenleving. Segmenteren op bijvoorbeeld leeftijd en sociale klasse is allang niet meer genoeg om je klant te raken. De "0-de lijn" gaat langzamerhand opstaan. Info2Action helpt hierbij met onderzoek, advies, projecten en repeterende dasboards (zie onder).
Inzet: Info2Action Gezondheidsdashboard met links naar uw merk of formule
CBD in hoger beroep tegen drogist op afstand
Is een drogist op afstand die je in de winkel kunt bereiken via een electronisch apparaat in strijd met de geneesmiddelenwet? De rechtbank vindt dit niet, zodat Albert Heijn in het gelijk wordt gesteld om UAD (uitsluitend drogist en apotheek) geneesmiddelen te kunnen verkopen in het schap. Dit is veruit het grootste deel geneesmiddelen, die vroeger "Over The Counter" mochten worden verkocht, zoals nu nog in veel Europese landen. Het juridische gevecht is zeker nog niet beslecht, maar dit geeft eens te meer aan dat de drogist snel dient te transformeren en de Pharmacon opleiding naar mijn mening meer op marketing en minder op molecuul kennis moet gaan zitten. Ook voor een drogist biedt dit kansen, want waarom alvast niet een voorsprong nemen en via zo'n tablet nog veel meer gezondheid- en persoonlijke verzorgingservice aanbieden dan voorlichting op afstand over UAD geneesmiddelen?. Zo'n tablet kan ook dienen om te laten zien dat je huismerk de laatste maanden het goedkoopst is, zelfzorg rustgevers het meest veilig zijn en net zo goed werken ("kijk maar") of een orthopeed of voedingsdeskundige op afstand samen met je klant facetimen. Denken in kansen en niet in bedreigingen blijkt beter.
Het succes van een product introductie.
download de gehele column van Joop Rutte in Careality van November 2019
Het is november en we zijn weer de balans aan het opmaken voor de jaarlijkse Care Awards. De lijst met innovaties is weer gereed en die kunt u invullen via de stemmodule /care-awards.
De lijst komt tot stand via inzendingen van leveranciers en wordt aangevuld met producten, die op basis van scanningdata de meeste nieuwe omzet hebben laten zien. De selectie van de uiteindelijke genomineerden komt tot stand uit de optelling van de stemresultaten door de lezers van Careality, winkelmedewerkers, franchisehouders en medewerkers van de hoofdkantoren. Aan de hand van de criteria, die elders in het blad staan vermeld, bepaalt de Jury de winnaars.
Deskundigen vertellen graag wat een goede introductie is. Daarvoor hanteert men vaak een aantal kenmerken over de innovativiteit. Niets mis mee. In de Info2Action praktijk zijn wij steeds meer concepten gaan testen. Je brengt hierbij mogelijke doelgroepen in kaart en legt de propositie voor aan een landelijk representatieve groep, waarvan je uiteindelijk wilt weten hoeveel mensen je product absoluut gaan kopen en wie dat om bepaalde redenen nog overweegt of niet zullen doen. Ook sturen we na een dergelijk onderzoek in een tweede fase naar de bereidwilligen en overwegers de producten op om het gebruik te testen via een online dagboekje en chats. Aan de hand van deze methodiek weet je uiteindelijk wat je kunt verwachten onder de Nederlandse bevolking door je propositie op een wijze te laden die op basis van onderzoek het meeste succes zal opleveren. Het gaat hier om de juiste prijsstelling, -communicatie, - propositie en de fit met de verschillende retailers.
Indien je bijvoorbeeld een natuurlijk- of vegan product introduceert in de markt, dan moet je weten hoe belangrijker men "natuurlijk" vindt in het uiteindelijke gebruik. De consument kan dit belangrijk vinden, maar gaat men ook het weldadige gelaatsverzorgingsproduct of het visolie supplement dat men nu gebruikt hiervoor inleveren of minder gebruiken?
De ouderen onder ons kennen van Kooten en de Bie nog wel . Die hadden het ooit over een poreuze circel (bij een geheel ander onderwerp trouwens).
Nederlanders zitten gevangen in een poreuze circel zo blijkt uit recent onderzoek van Info2Action. Er zijn 14,2 miljoen volwassen nederlanders en die geven zichzelf het cijfer "7" op tal van persoonlijke issues (zie inzet: "hoe fysiek en mentaal gezond is de Nederlander?"). Hierachter gaan miljoenen mensen schuil die uiterst content zijn, maar een zelfde aantal dat zeer veel moeite heeft om normaal te kunnen functioneren.
Vanwege levenstijl, vergrijzing en de royale gezondheidszorg in Nederland worden we bij vroegtijdige chronische ziekten de medische sector ingezogen. Eenmaal gediagnosticeerd en ingesteld met pillen kom je hier door een gebrek aan prikkels niet meer uit, terwijl dit bij een goede levenstijl en persoonlijke begeleiding wel degelijk mogelijk is.
Note Info2Action: Het gaat hier om een business die ca 3 x groter is dan de vrije verkoop zelfzorg (AV). Maar is dit wel zo'n grote bedreiging? De supplementenmarkt is groter dan de chemische zelfzorgmarkt. De supermarkt slaagt er niet in binnen VMS een behoorlijke positie te verwerven en ziet het schap gezondheid (incl. superfood, dietvoeding) nog steeds als de zwakste broeder in de winkel. En uit internationale studies blijkt dat de supermarktomzet per M2 in Nederland tot de laagste van Europa behoort.De verwachting is dat er de komende jaren juist categorieen en merken gaan omvallen binnen de Nederlandse supermarkt. Ken uw business; we helpen graag!
Het in kaart brengen van de vraagcurve en de shopperjourney bieden hier essentiële inzichten die leiden naar succes zo is gebleken in onze praktijk. Het allerbelangrijkste van de succesvolle introductie ligt uiteindelijk in een juiste uitvoering na dergelijk onderzoek. En daar zie je nog wel eens rare dingen. Hoofdkantoren die er klakkeloos een internationaal concept doorheen drukken, veelbelovende waarde introducties die binnen no time 1 plus 1 worden verkocht, een fantastische introductie campagne die -waarschijnlijk vanuit P&L motief- te vroeg wordt afgebroken of uitstekende concepten met onvoldoende power om deze op landelijke schaal uit te rollen.
Inzet: zelfopblaasbare zitzak Fatboy blijkt enorme sensatie
Ga naar het demonstratie filmpje op /diensten waar we in het laatste filmpje vertellen waar een goede concepttest aan moet voldoen.
Handel en industrie onderkennen deze sociaal economische veranderingen, waardoor Info2Action steeds vaker een deepdive doet in deze aspecten die spelen in de samenleving. Segmenteren op bijvoorbeeld leeftijd en sociale klasse is allang niet meer genoeg om je klant te raken. De "0-de lijn" gaat langzamerhand opstaan. Info2Action helpt hierbij met onderzoek, advies, projecten en repeterende dasboards (zie onder).
Inzet: Info2Action Gezondheidsdashboard met links naar uw merk of formule
Essential insights and the best introductory guide of the Dutch drogmetics (health & personal care) market
2020 was a blueprint of the old decennium, for which we created the best available overview of the drogmetics market in the Netherlands. The ideal roadmap to create a new future in another time. Sizes of total markets including online, , penetration, promotional pressure, distribution positions, shopper behavior, segmentation models as well maps to differentiate.
Info2Action created THE BEST HEALTH & PERSONALCARE BRANCHE ANALYSES of the Netherlands.
Combining various most valuable retail & consumer data sources. Long term trends and predictions. In case you wish a complete view about your markets including online, healthshops, discount, specialists etc. And not only about sales, but also the motivations of your (potential) shoppers.
Trends, role private label, role promotios, role online, role shopper, role environment.
now €2.950,-
Including a presentation in teams or zoom.
Best and most extensive annual report vitamins, minerals, supplements in the Netherlands
Real marketsize including online, natural healthshops, therapists. Who is the shopper, what about their health, lifestyle, considerations, purchase decisions, buying triggers, loyalty, loyalty drivers? Including report with extensive retailer profiles. Excluding the brands part.
This is the ultimate executive summary. We have more modules available such as the part with extensive brand diagnostics, retail profiles, deep dive in the categories.
This part executive summary part, we offer now at € 3.800,- !
Please inform about the full report and our additional services such as presentation, workshop or Qlik app.
Sinds 2012 brengt Info2Action jaarlijks de vitaminen mineralen en supplementen markt in al haar facetten volledig in kaart. Er is een behoefte om te weten hoe groot de markt is omdat je via scanningdata hooguit de helft in kaart hebt. En ook nog een niet representatieve helft, want er is in deze markt meer dan een 1 plus 1 actie. Dit muli-cliënt project waar onze relaties zich voor meerdere jaren vastleggen kent steeds meer afnemers. Hierdoor proberen we zo veel mogelijk waarde te leveren tegen uiterst scherpe tarieven. Men ontvangt naast het uitgebreide standaard rapport maatwerk tijdens de presentatie. We hebben de onderzoeken vanaf 2015 tot en met heden geladen in een consistente database, waardoor er unieke verbanden en trends zichtbaar worden in de tijd. Ik heb sinds de jaren 80 lokaal en internationaal ervaring in deze markt. Niet eerder zagen we zoveel diepgang en volledigheid over een dynamische markt als VMS. Naast een schat aan socio-economische data hebben we meer dan 20 kritische prestatie indicatoren aangelegd voor 25 topmerken en 20 topretailers. Enkele belangrijke inzichten uit ons 2019 werk:
1. 2019 kent een record aantal gebruikers die meer zijn gaan besteden. De markt is veel groter dan men vermoedt;
2. De gebruiker is steeds meer tevreden over de werking van VMS producten;
3.Groei komt voornamelijk uit de vergijzing en een toename van het aantal medische diagnoses door een arts;
4.De Nederlander wordt bewuster als het gaat om zijn gezondheid en de duurzamheidsgedachte;
5. De markt staat op een keerpunt waarin ondernemingen de marketing anders moeten gaan inrichten. Er is sprake van achterstallig onderhoud van een aantal fraaie merken. Dit laten we zien aan de hand van meer dan 20 kritische performance indicatoren per merk en retailer.
6. We zien veel aandachts- of verbeterpunten voor merken en retailers aan de hand van het materiaal van 2015 tot en met 2019 en de aangelegde kritische prestatie indicatoren die gaan van top of mind tot en met merken waardering.
- Wat doet Kruidvat het goed! (maar houdt er rekening mee dat men slechts 30% van de business bedient). Er ligt ruimte voor iets groots als het gaat om distributie en verkrijgbaarheid in de Nederlandse markt.
In 2019 zien we het niveau van prijspromoties in de folder weer dieper worden. In 2018 registreerden we voor het eerst een daling. Verdere analyse geeft aan dat een gemiddelde fabrikant met haar merken nu rond de 30% zit. Een huismerk gaat minder diep en zit tussen de 10-15% korting in de drogisterij sector.
(inzet: Lucovitaal gemiddeld 45% korting)
De investering in de folder door leverancier ligt over de eerste 28 weken van dit jaar op het niveau van 2018. Ook het aantal uitingen is vrijwel gelijk.
Het toegenomen actiegeweld heeft geen invloed op de omzetten en afzetten zo blijkt aan de door ons gekoppelde scanningdata vanuit verschillende bronnen.
Prijspromoties hebben vooral een effect op bestaande shoppers die tijdelijk andere aantrekkelijker geprijsde producten koopt zo blijkt uit onze verschillende shopper consumenten studies. En als we dat allemaal maar doen dan gebeurt er niets in een jaar.
De drogmetica omzet ontwikkelt zich binnen de drogisterijsector amper. De trend voor het levensmiddelenkanaal is bijvoorbeeld rooskleuriger. Het is dus zaak meer te kijken naar nieuwe groeiconcepten en de horizon te verbreden naar meerdere marketingtechnieken. Denk aan omni channel technieken. Uit onze concepttesten blijkt dat de consument vaak in 40% van de gevallen een nieuw product in handen wil hebben en daarover van gedachten wil wisselen met een winkelier.
Via onze kennis en fraaie tools kunnen we fabrikant en retailer helpen een evenwicht te vinden en een juiste koers te bepalen.
Evalueer nu met eenvoudige swipes POS en AtL promoties direct in de vergaderkamer. Geen tijdrovend gedoe meer met spreadsheets, plakwerk en fouten.
Het meest volledige vitaminen, mineralen supplementen onderzoek van Nederland sinds 2012. Data met jaarlijks wisselende panels is ondergebracht in een krachtige database vanaf 2015 en wordt inzichtelijk en toepasbaar via een fraai rapport, een presentatie/workshop op maat en een Qlik App.
Wat doen de kanalen onder de radar? Wat zijn succesvolle shopperjourney's? Wat is de rol van adviseurs-, lifestyle- en gezondheidsprofielen? Uitvoerige retailprofielen en alle elementen rondom 25 merken waarop men succesvoller juiste marketing beslissingen kan nemen. En vertrouw je de consument niet helemaal, dan kun je in de app direct de laatste 2, 3 of 4 jaar bekijken. Zo ontkom je niet aan de juiste inzichten en de wegen naar succes!
De 25 grootste sub segmenten, 25 grootste merken en 20 grootste retailers worden volledig ontrafeld.
.........................